Communicatie en cijfers
Communicatie in 2020
Geen infomarkten of gespreksavonden in 2020. Het coronavirus doorkruiste onze plannen om naar jaarlijkse gewoonte met onze infokaravaan langs de gemeenten rondom de Ring te trekken. Maar dat betekent in geen geval dat we stil zaten. Integendeel!
We zochten en vonden nieuwe manieren om in interactie te gaan met de buurtbewoners en bedrijven over het programma Werken aan de Ring.
Fietsen langs de Ring
We sprongen in 2020 massaal op de fiets. Dat konden we niet laten liggen. Onder de vlag ‘Stap eens af aan Werken aan de Ring’ stippelden we tijdens de zomermaanden drie fietsroutes uit die leidden langs plaatsen waar projecten op stapel staan of werven zijn opgestart. Op die manier kon iedereen op een laagdrempelige (en corona-veilige) manier kennis maken met de ambities en projecten van Werken aan de Ring.
Sensibiliseringscampagne Fietshelden
In 2020 herhaalden we voor de vierde keer de campagne Fietshelden om de inwoners van de Rand rond Brussel te sensibiliseren over hun mobiliteitsgedrag. Met opvallende campagnebeelden in de Werken aan de Ring-krant en op social media vonden we 155 kandidaten die hun wagen zoveel mogelijk wilden inruilden voor de fiets voor hun woon-werkverkeer of boodschappen. De 10 geselecteerde fietshelden deelden hun bevindingen via social media.
(Digitale) informatie werkt
Na de eerste infoavond van het jaar op 10 maart werden we gedwongen over te schakelen op andere manieren om omwonenden te informeren. Met de livestream rond Brabantnet waar we ook inzoomden op de luchthaventram bereikten we in totaal meer dan 1000 kijkers. Omwonenden konden ook actief vragen stellen die tijdens de livestream beantwoord werden.
In het voorjaar werd de website vernieuwd. We wilden ervoor zorgen dat zoveel mogelijk burgers geprikkeld werden om zich via de website te informeren over de Werken aan de Ring en up-to-date te blijven door zich op de nieuwsbrieven in te schrijven. Via een sociale mediacampagne trokken we hen via vragen naar de website. Maar burgers konden ook extra vragen stellen. De antwoorden hierop werden zoveel mogelijk verwerkt in de inhoud van de website. Deze campagne met gerichte advertenties bereikte 250.000 omwonenden van de Ring. We zagen een verdriedubbeling van het aantal volgers op Facebook en een stijging van bijna 20% in het aantal unieke bezoekers van de website. Daar bleef het niet bij. Het aantal abonnees op de algemene nieuwsbrief verdubbelde en op de projectnieuwsbrieven zagen we een verdriedubbeling.
Digitale communicatie is effectief gebleken, maar het is voor De Werkvennootschap belangrijk om ook mensen die niet op sociale media aanwezig zijn te blijven bereiken. De WADR-krant is hierbij een vaste en onmisbare waarde geworden. Ook dit jaar busten we 350.000 kranten. De berichtgeving in regionale en nationale pers helpt uiteraard ook.